fredag 10. mai 2013

Stammens Tulling

"Når siste istid nærmet seg slutten for ca 10 000 år siden, og folk sluttet å fryse hele tiden; ble han som skulle bli den første nordmann skremt. De andre i stammen tok av seg pelsen og koste seg i sola, mens den første nordmann, dro bjørneskinnet tettere rundt seg og fulgte etter isen nordover". 

På tross av sol og vårstemning nede i bygden, følger "stammens tulling" det siste som er igjen av vinter opp på fjellet

Odd Børretzens karakteristikk av den første nordmann passer nok godt på meg. Når vårsola dukker opp og normale mennesker pakker vekk skiene og hilser sommeren velkommen, følger jeg etter siste rest av snø opp på fjellet der hvor det fortsatt er vinter (!). Her basker jeg rundt i råtten snø til skiene knekker under mine gjennomvåte føtter - Noe må da være galt? Jeg tror ikke dette er noe legevitenskapen kan diagnostisere, jeg er nok rett og slett bare en etterkommer av den første nordmann - Stammens Tulling!

Jeg er nok et godt eksempel på "stammens tulling"
Med mai måned i full anmarsj reiser jeg altså til fjells i motsetning til andre velfungerende mennesker som nyter tilværelsen i det vårlige lavlandet. Men det skal sies at opplevelsen av rypesteggen som lander 10 meter unna deg midt på natta mens du ligger under åpen himmel, den majestetiske kongeørna som leter etter nyfødte reinkalver eller frisk fjelluft ikke er så ille...  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar